Top-menu

Mindfulness en Ruimte geven

Afgelopen weekend keek ik op YouTube naar een teaching van boeddhistisch leraar Tara Brach. Alleen de titel “Learning to Respond, Not React” draagt al zo’n mooie essentiële boodschap in zich, dat ik ‘m graag met je wil delen.

In deze video vertelt ze het volgende voorval over haar vriendin Catherin Ingram:

Catherin liep met een goede vriendin in de supermarkt. Haar aandacht werd getrokken door een moeder die volledig in beslag genomen leek door haar zoontje. Het jongetje rende door het pad en trok stuk voor stuk de artikelen uit de schappen. De moeder van het jongetje werd steeds radelozer en ze begon steeds meer naar hem te schreeuwen, zonder effect. Ten einde raad begon de moeder hem bruut aan zijn arm te trekken.

Toen keerde haar vriendin, een prachtige moeder van drie kinderen en oprichter van een vooruitstrevende school, zich naar de moeder en maakte aanstalten om er wat te van zeggen. Catherin hield haar hart vast. Haar vriendin was een “voorbeeld-moeder” en ze had nog nooit zo naar haar kinderen geschreeuwd. Ze dacht ze deze moeder een stevig lesje zou leren over het belang van goed opvoeden en wat dit voor consequenties zou hebben. Ze hield haar hart vast en voelde de adrenaline opkomen uit angst wat er nu zou gebeuren.

Alleen, er gebeurde iets heel anders.

Heel vriendelijk maakte zij contact met de moeder en zei: “Wat een mooi jongetje heeft u, hoe oud is hij?” De moeder antwoordde achterdochtig “hij is drie”. Hierop vertelde haar vriendin hoe nieuwsgierig het jongetje op haar overkwam en hoe haar eigen kinderen net als hem in de supermarkt dingen van het schap af trokken. Ze waren zo geïnteresseerd in alle mooie kleuren en vormen van de verpakkingen. “Hij lijkt zo helder en intelligent” zei ze tegen de moeder. De vrouw had het jongetje ondertussen in haar armen en er verscheen een verlegen glimlach op haar gezicht. Terwijl ze hem zachtjes over zijn bolletje aaide en een lok voor zijn ogen wegveegde, zei ze “Ja hij is zeker slim en nieuwsgierig maar soms kan hij me zo uitputten” De vriendin antwoordde sympathiek “Ja dat kunnen ze hè. Ze zitten ook zo vol met energie”.

Terwijl ze wegliepen hoorde ik de moeder veel vriendelijker tegen haar zoontje zeggen dat ze die avond zijn lievelingsgerecht gingen eten, macaroni met kaas.

Een boodschap op meerdere niveaus

Het mooie van deze anekdote is dat het op meerdere niveaus een boodschap geeft.

Ten eerste is dit een voorbeeld van “responding” in plaats van “reacting”. Met andere woorden, haar vriendin liet een ruimte vallen tussen haar primaire emotionele reactie en de respons vanuit haar hart. Als ze primair emotioneel gereageerd had, had ze de moeder misschien wel de les gelezen maar daar was uiteindelijk niemand beter van geworden. In plaats daarvan creëerde ze met de secundaire respons ruimte bij zichzelf om liefdevol en vanuit wijsheid te reageren.

Ten tweede is deze anekdote een voorbeeld van hoe je mensen in hun waarde kunt laten. In plaats van een beschuldigende vinger naar de moeder te wijzen, maakte ze contact met haar kwetsbaarheid. Daarmee “hielp” ze de moeder weer contact te maken met zichzelf en met de liefde die ze voor haar zoontje voelt. Van hieruit kon ze weer verbinding met hem maken. En in plaats van het jongetje als lastig te bestempelen, richtte ze zich op de mooie kanten van hem.

Ten derde is dit een voorbeeld dat wanneer je vanuit liefde handelt, je mensen uitnodigt om ook vanuit liefde te handelen. Je nodigt uit in plaats van dat je corrigeert/controleert.

De kunst is om je primaire, instinctieve en emotionele respons in jezelf voor te zijn, en eerst ruimte te nemen voordat je reageert.

Reflectie

De reflectieve vraag voor jou is natuurlijk, wanneer is dit moeilijk voor je? En als je kinderen hebt, hoe ga jij om met het “lastige” gedrag van je kinderen?

En wat gaat er gebeuren als je in deze momenten ruimte weet te geven, aan jezelf en aan de ander?

Oefening

Een mooie oefening om deze ruimte te creëren door mindfulness is de 3 minuten ademruimte.

Je leert met deze oefening in korte tijd even stil te staan bij jezelf voordat je reageert. Als je hier bedreven in raakt zul je merken dat je veel beter om kan gaan met moeilijke momenten.

Stap 1:

Ga met je aandacht naar de gedachten die nu aanwezig zijn. Merk ze op. Merk ook op of er nu een stemming of een emotie is.

Breid dan de aandacht uit naar het lichaam. Scan je lichaam en weet ook of dat wat je nu ervaart prettig of onprettig is.

Stap 2:

Ga nu met heel je aandacht naar de adembeweging in de buik. Blijf met de aandacht bij de ademhaling en merk het rijzen en dalen van de buik op als je in en uit ademt.

Stap 3:

Breid nu langzaam de aandacht weer uit. Vanuit de buik, ga je weer terug naar heel het lichaam. Merk op je lichaam op en de geluiden om je heen. Wees je bewust van de emoties of de gedachten die er op dit moment zijn.

Neem het bewustzijn wat je nu ervaart mee in de volgende momenten van je dag.

Ik wens je een week met veel liefdevolle ruimte toe.

No comments yet.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Naar boven