Top-menu

Trauma Sensitive Retreat 2 t/m 4 April 2021

Wanneer:
2 april 2021 @ 10:00 – 4 april 2021 @ 16:00
2021-04-02T10:00:00+02:00
2021-04-04T16:00:00+02:00
Waar:
Hof van Kairos
Vosseveldseweg 17
7107 AD Winterswijk Kotten
Nederland
Kosten:
v.a. € 500,-
Contact:
Jerome Stoel
0341 239 018

Drie dagen stilte voor mensen met een traumatisch verleden

Het volgen van een vipassana stilte-retraite kan bevrijdend en levens-veranderend zijn. Het is niet voor niets dat steeds meer mensen zich onderdompelen in de stilte. Alleen wanneer je te maken hebt met een vorm van (psychologisch) trauma kan een intensieve vipassana / mindfulness retraite zwaar zijn en soms zelfs te zwaar.

Het is niet voor niets dat de Birmese leraar Sayadaw U Pandita stelt:

In het algemeen is meditatie voor mensen met een normale en stabiele geest. Als iemand echter mentaal niet in vorm is om intensief te mediteren, in het bijzonder om zich te conformeren aan de strikte discipline, dan kan die persoon niet worden toegelaten.

Om mensen met een traumatisch verleden toch de kans te geven om de helende kracht van vipassana / mindfulness meditatie te ervaren, organiseer ik de driedaagse Trauma Sensitive Retreat.

Voor wie?

Deze retraite is speciaal voor mensen die behoefte hebben aan een vipassana stilte-retraite maar het nog te spannend vinden.

Mensen die baat zullen hebben bij deze retraite:

  • Wanneer je in je leven regelmatig wegdroomt, er ‘niet meer bent’, of ‘verdwaalt’ in gedachtes en hier hinder van ondervindt in je functioneren.
  • Wanneer je op ingrijpende dingen hebt meegemaakt die je nog niet goed hebt verwerkt, zoals een sterfgeval van een naaste, een complexe scheiding, een burn-out, een ontslag, een ernstige ziekte, een ongeluk, etc.
  • Wanneer je regelmatig last hebt van sombere of depressieve gevoelens.
  • Wanneer je regelmatig geplaagd wordt door nachtmerries, of andere slaapproblemen hebt.
  • Wanneer je regelmatig hyper-actief of alert bent.
  • Of wanneer je juist in een hypo-actieve staat schiet (passiviteit, lethargie, doelloosheid, zinloosheid, etc.).
  • Wanneer je heel hooggevoelig en/of hoogbegaafd bent en daar (nog) niet goed mee om weet te gaan.
  • Wanneer het soms lastig is je emoties te reguleren, of last hebt van stemmingswisselingen.
  • Wanneer je moeilijk of niet kunt ontspannen.
  • Wanneer je weet dat je lijdt onder een vorm van trauma, zoals shocktrauma, PTSS, complexe PTSS, emotioneel trauma, jeugdtrauma, en/of (structurele) dissociatie, of andere klachten hebt die hierop terug te voeren zijn.

De veronderstelling is dat al deze klachten samenhangen met een vorm van trauma en dat het uiteindelijk coping-strategieën zijn van onze geest om met de onderliggende gevoelens te kunnen dealen.

Als je niet zeker weet of deze retraite bij je past, neem dan contact op via het formulier aan de onderzijde van deze pagina.

Waarom is het moeilijk om te mediteren als je trauma hebt?

Tijdens meditatie wordt de geest uitgenodigd om te kalmeren. Het is als een centrifuge die tot stilstand komt. Dit klinkt aantrekkelijk, maar in een getraumatiseerd brein worden hierdoor juist de herinneringen weer opgeroepen die onderdrukt moesten worden. Door meditatie schakel je de coping-strategieën uit die juist zo nodig waren om de onderliggende overweldigende emoties in bedwang te houden.

Het vraagt daarom grote zorgvuldigheid en kleine stapjes om de emoties die verbonden zijn aan deze herinneringen te benaderen en te reguleren. Door specifieke instructies is het mogelijk om dit tijdens meditatie te bereiken.

Lees hier meer over in mijn artikel, ‘Waarom meditatie uitdagend is voor mensen met trauma’.

Trauma Sensitive mediteren met Somatic Experiencing

Om de meditatie vorm geschikt te laten zijn voor mensen met een traumatisch verleden, zijn er een paar belangrijke aanpassingen gemaakt tijdens deze retraite.

Het komt erop neer dat de zittende meditaties worden afgewisseld met lopende meditaties, zoals deze in de Mahasi methode worden gehanteerd. Hiernaast oefenen we op een specifieke manier, gericht op regulatie van het zenuwstelsel. Wij maken hierbij gebruik van de principes van Somatic Experiencing™ van Peter Levine, dit is een lichaamsgerichte trauma therapie die werkt op het integreren van traumatische ervaringen die opgeslagen zijn in het zenuwstelsel. Somatic Experiencing gaat goed samen met vipassana meditatie omdat veel van de uitgangspunten gelijk zijn. Lees hier meer over Somatic Experiencing

Wat levert het je op?

Door deze Trauma Sensitive Retreat te volgen, geef je jezelf de kans om de vruchten van Vipassana meditatie te plukken, ondanks jouw traumatisch verleden. Vipassana meditatie is eenvoudigweg een pad om de geest te bevrijden van innerlijke stress om innerlijke vrede, vreugde en geluk te bereiken in het het leven.

Je leert op een veilige manier deze beproefde vorm van meditatie toepassen op een manier die past bij jouw situatie. Als je deze retraite hebt gevolgd en je de basisprincipes van zelfregulatie tijdens het mediteren hebt toegeëigend opent dit de deur naar langere retraites waarmee je het pad van innerlijke vrijheid verder kunt volgen.


Persoonlijke begeleiding en beoefening

Tijdens de retraite is de begeleiding gericht op het ontwikkelen van zelfregulatie wanneer je in contact komt met lastige emotie, herinneringen. Hiernaast bouwen we de vaardigheden in het beoefenen van vipassana meditatie door de dagen heen op. Parallel hieraan word je meegenomen in de fundamenten van de Boeddhistische psychologie. We bouwen dit in kleine stapjes op zodat je (getraumatiseerde) systeem het bij kan benen. Optioneel bestaat de mogelijkheid om een persoonlijke sessie te boeken (tegen meerprijs) om de ervaringen in de stilte te kunnen integreren. Vanwege de beperkte tijd zijn het aantal plekken hiervoor beperkt.

Je leert in ieder geval vaardigheden om emoties en het lichaam te reguleren en creëert daarmee een grotere innerlijke stabiliteit. Daarnaast leidt de beoefening van vipassana meditatie tot inzicht (intuïtieve wijsheid), en dit versterkt de vaardigheden om te reguleren weer.

Vorm

Deze vipassana / mindfulness retraite van drie dagen vindt plaats in stilte.

Zoals gebruikelijk in retraites committeren we ons aan de vijf ethische voornemens (niet doden, niet stelen, geen seksuele handelingen, niet liegen, geen bedwelmende middelen). Je zult merken dat dit erg ondersteunend zal werken. Gedurende de retraite heb je geen contact met de buitenwereld, met je groepsgenoten of andere afleidende factoren.

Zoals hiervoor al gezegd is het wel mogelijk om contact te hebben met de begeleider.

We vragen vooral enthousiasme en welwillendheid van je. Het is belangrijk dat je in staat bent in een groep in stilte aanwezig te zijn. Je bent bereid met grote vastberadenheid aaneengesloten te oefenen. Als je besluit mee te doen ga je voor de volle drie dagen. Dit kan zwaar en confronterend zijn, maar de beloning is groot. Mensen die zo hebben geoefend plukken hebben er ontzettend veel baat bij gehad. Het kan je leven transformeren.


Programma

Op de aankomstdag ben je tussen 09.00u en 10.00u van harte welkom. Je hebt dan tijd om je te installeren in je kamer en te landen. Om 10.00u starten we met een kennismaken, een algemene inleiding en begint de stilte. Tussen 12.00u en 14.00u hebben we de lunchpauze met een warme maaltijd. Om 14.15u gaat het meditatief programma in. Het is hier eventueel mogelijk om een sessie te boeken (tegen meerprijs).

De volgende dag worden we gewekt om 05.00u en vervolgen we het programma vanaf 05.30u. Het ontbijt is tussen 07.00u en 08.30u waarna we verder gaan met het programma tot de lunch om 12.15u. Hierna ziet het programma er hetzelfde uit als de vorige dag. We staan 24 uur per dag voor je klaar mocht dit nodig zijn.

De derde ochtend ziet er tot en met de lunch hetzelfde uit als de dag ervoor. Na de lunch zal de middag in het teken staan van verbreken van de stilte, integratie en de overgang maken naar het dagelijks leven. Om ongeveer 16.00u zullen we afronden en weer naar huis vertrekken .

No comments yet.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Naar boven